Biotyna na włosy – czyli jak skutecznie wspomóc swoje włosy

biotyna na włosy

Dotyczy Cię problem wypadających, cienkich i łamliwych włosów? Dolegliwości te mogą być spowodowane przez niedobór biotyny. Jest to związek organiczny, koenzym zaliczany do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Inna jego nazwa to witamina B7 lub witamina H. Jest naturalnie wytwarzana przez organizm człowieka, jednak z różnych przyczyn proces ten może zostać zaburzony. Występuje również u zwierząt oraz roślin.

Jaki wpływ ma biotyna na włosy i skórę?

Kiedy już wiesz co to jest biotyna, warto poznać potencjalne skutki jej niedoboru. W przypadku, gdy w organizmie znajduje się jej zbyt mała ilość, wtedy nie jest on w stanie funkcjonować w prawidłowy sposób. Zwykle taka sytuacja następuje na skutek długotrwałej antybiotykoterapii oraz nieprawidłowej, mało zróżnicowanej diety. Zmniejszenie stężenia biotyny w organizmie powoduje również alkohol. Przede wszystkim jej niedobór objawia się problemami ze skórą oraz włosami. Naskórek staje się przesuszony i zaczyna się łuszczyć, pojawiają się stany zapalne oraz podrażnienia.

Niedobór biotyny skutkuje również wzmożonym wypadaniem włosów, osłabieniem ich struktury, a także kruszeniem się i łamliwością paznokci. Do pozostałych objawów należy m.in.:

  • osłabienie,
  • senność,
  • poczucie otępienia,
  • rozdrażnienie,
  • zapalenie spojówek,
  • wymioty,
  • zwiększony poziom cholesterolu we krwi,
  • nerwowość,
  • zmiany zapalne jelit,
  • apatia,
  • poczucie lęku i zagrożenia,
  • cierpnięcie dłoni,
  • ból lub mrowienie mięśni.

Biotyna – właściwości, działanie i efekty dla organizmu

Biotyna to związek biorący udział we wielu istotnych reakcjach biochemicznych organizmu. Odpowiada między innymi za prawidłowe działanie tarczycy, wytwarzanie glukozy czy przemianę dwutlenku węgla. Jest także nieodzowna w budowaniu zdrowych, silnych i estetycznie wyglądających włosów oraz paznokci. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie biotyna. Działanie tej witaminy odgrywa również znaczenie w procesie krzepnięcia krwi, prawidłowej pracy jelit, przemiany aminokwasów i cukrów, syntezie kwasów tłuszczowych, a także metabolizmie tłuszczy oraz białek.

Suplementacja jest wskazana zwłaszcza ze względu na poprawę stanu włosów – wówczas pomocna będzie właśnie biotyna. Właściwości tej witaminy pomogą wzmocnić, odżywić i zregenerować włosy. To jednak nie wszystko, co może zapewnić biotyna na włosy. Efekty jej przyjmowania to także zahamowanie procesu wypadania włosów oraz ich siwienia, a ponadto przeciwdziałanie problemowi łupieżu i przetłuszczania się włosów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę H wynosi w przypadku osoby dorosłej średnio 30 [µg/dzień]. Czym młodsza osoba, tym potrzebuje mniej biotyny. Dawkowanie suplementów należy również uzależnić od obecności substancji towarzyszących, które wpływają na przyswajanie biotyny. Efekty powinny być zauważalne już po około 2 miesiącach.

Biotyna – leki i tabletki, które uzupełnią jej niedobory

W jaki sposób najłatwiej uzupełnić niedobory biotyny? Lek lub suplement diety z zawartością tej witaminy to najszybsze rozwiązanie. Biotyna w tabletkach jest dostępna pod różnymi nazwami marek. Najpopularniejsze z nich to tabletki Vital Hair z biotyną, kapsułki Vitapil z biotyną, dużo mniej popularna biotyna Walmark oraz jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów na rynku, czyli Biotyna Max.

Czym kierować się podczas zakupu biotyny? Cena nie powinna być jedynym kryterium. Warto zwrócić uwagę m.in. na zawartość witaminy B7, pochodzenie składników, obecność substancji poprawiających wchłanianie biotyny, a także opinie innych osób stosujących dany preparat. Opiszemy jednak najpopularniejsze i najskuteczniejsze produkty, które aktualnie chyba jako jedyne są warte rozpatrywania w naszym artykule.

1. Kapsułki Vital Hair

Jest to wieloskładnikowy preparat, którego skład pozostaje w 100% naturalny. Znajdziemy w nim wystarczającą dawkę biotyny w tabletkach, a także sporo składników pomocniczych naturalnego pochodzenia – m.in. wyciąg z pędów bambusa, ziela skrzypu czy pokrzywy. Opinie pacjentów stosujących ten suplement koncentrują się zwłaszcza na zahamowaniu problemu wypadających włosów oraz ich wzmocnieniu. Stosunek ceny, składników i efektów, które gwarantuje są świetnie zbilansowane, dlatego na ten moment jest to nasz faworyt wśród wszystkich suplementów.

2. Vitapil z biotyną

Suplement ten ma ciekawy skład, obok biotyny znajdziemy w nim takie substancje pomocnicze jak m.in. kwas foliowy, niacyna czy witamina B12. Nie brakuje jednak wielu składników chemicznych, takich jak glukonian cynku, glukonian manganu, furaman żelaza, inozytol czy pantotenian wapnia. Z tego powodu opinie na temat tego produktu często są nieco krytyczne.

3. Biotyna Walmark

Jest to suplement diety z witaminą H, którego skład jest wolny od konserwantów, barwników czy laktozy. Formułując opinie na temat tego produktu trzeba wziąć jednak pod uwagę fakt, że w jego przypadku mamy do czynienia z bardzo małą ilością substancji towarzyszących biotynie. Tabletki te mogą nie zapewniać wobec tego tak dobrej wchłanialności witaminy B7 jak konkurencyjne preparaty.

4. Biotyna Zdrovit

Suplement diety Biotyna Zdrovit wyróżnia się tym, że jest on dostępny w postaci pastylek do ssania. Do jego wad można jednak zaliczyć obecność glukozy w składzie, dlatego produkt nie jest zalecany zwłaszcza osobom z cukrzycą. Poza tym cechuje go stosunkowo nieduża zawartość biotyny w porównaniu do konkurencyjnych preparatów.

5. Biotyna Max

Biotyna w tabletkach tej marki cechuje się bardzo dużą zawartością biotyny, bo aż 5 mg. Jej skład może jednak budzić niepokój, ponieważ znajdziemy w nim chemiczne substancje, sztuczne barwniki i konserwanty. Opinie lekarzy i farmaceutów nie zawsze są wobec tego pozytywne na temat tego preparatu.

Biotyna a tabletki 10 mg czy 5 mg – czy taka zawartość ma sens?

Na rynku możemy spotkać wiele produktów, które zawierają bardzo dużą zawartość biotyny. Tabletki 10 mg to przykład takiego rozwiązania. Tak naprawdę jednak nie ma żadnego uzasadnienia, aby kupować tabletki z tak dużą dawką witaminy H, wielokrotnie przekraczającą dobowe zapotrzebowanie. Zwykle ich producenci stosują po prostu chwyt marketingowy, chcąc zwiększyć wyniki sprzedaży. W rzeczywistości biotyna 5 mg lub nawet 10 mg okazują się po prostu zbyt dużą dawką, która i tak nie jest przyswajana przez nasz organizm. Po co więc przepłacać, skoro efekty nie będą w tym przypadku lepsze? Skupmy się lepiej na dostarczaniu dziennego zapotrzebowania oscylującego w granicach 250 µg/dzień (jest to dawka zaokrąglona, gdyż aktualne wyniki badań wskazują, że biotyna wchłania się do naszego organizmu wraz z pokarmem w stosunku 1:5, czyli na każde 5 µg zawartości przyswajamy około 1 µg biotyny).

Źródła biotyny w pożywieniu – w czym ją znajdziemy?

Witaminę B7 można również dostarczyć do organizmu wraz z pożywieniem. Źródła biotyny to zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Zatem w czym jest biotyna? Między innymi w takich pokarmach jak:

  • szpinak,
  • pomidory,
  • ser,
  • kurze jajka,
  • wątróbka,
  • marchew,
  • szynka,
  • sardynki,
  • mąka pełnoziarnista,
  • orzechy,
  • grzyby.

Biotyna w jedzeniu nie zawsze będzie jednak wystarczająca w związku z trudnościami w jej prawidłowym wchłanianiu. Dlatego ważne jest stosowanie jak najbardziej urozmaiconej diety, która dostarczy jednocześnie do organizmu składniki poprawiające przyswajanie.

Biotyna – skutki uboczne i przeciwwskazania

Zastanawiasz się nad tym, czy możliwe jest przedawkowanie biotyny? Na szczęście w przypadku tej witaminy nie zostało potwierdzone to, aby nadmiar biotyny miał jakikolwiek szkodliwy wpływ na zdrowie. Czy to oznacza, że nie istnieją jakiekolwiek przeciwwskazania do suplementacji biotyny? Skutki uboczne wprawdzie nie zostały dotychczas zaobserwowane, jednak zaleca się zachowanie ostrożności w przypadku kobiet w ciąży oraz karmiących matek. W czasie ciąży zapotrzebowanie na biotynę wzrasta o kilkanaście procent, co ma związek z tym, że matka odtąd odżywia nie tylko siebie, lecz również swoje dziecko. Biotyna w ciąży może być bezpiecznie stosowana przez kobiety, jednak asekuracyjnie nie zaleca się w tym okresie sięgania po preparaty znacznie przekraczające dzienne spożycie.

Mimo tego nie ma żadnych danych naukowych wskazujących na to, aby kobietom w ciąży mogła zaszkodzić biotyna. Efekty uboczne w ciąży, podobnie jak w każdym innym przypadku nie zostały dotychczas zarejestrowane. Wpływ na przebieg ciąży nie jest jednak do przewidzenia, dlatego dla własnego bezpieczeństwa lepiej wybierać suplementy o umiarkowanej zawartości biotyny. Przeciwwskazania podobnie wyglądają w przypadku matki karmiącej. Dowiedziono, że biotyna przedostaje się do jej mleka, lecz nie stwierdzono jakichkolwiek zagrożeń w relacji biotyna a karmienie piersią. Nie istnieje żaden przypadek, aby wpływała ona negatywnie na dziecko karmione mlekiem matki.

Podsumowanie

Prawidłowy poziom biotyny w organizmie jest zatem niezbędny, zwłaszcza aby zachować zdrowe, piękne i silne włosy. Aby uniknąć ryzyka jej niedoboru, warto zwłaszcza pamiętać o zdrowej i urozmaiconej diecie. W przypadku chęci sięgnięcia po preparaty z biotyną, najlepiej wybierać produkty o naturalnym składzie, zawierające dużą liczbę substancji towarzyszących, zwiększających wchłanianie witaminy H oraz potęgujących jej pozytywne właściwości.

Ostatnia aktualizacja tekstu: 17.03.2019
Źródła
  1. Finner M.A.: Nutrition and Hair Deficiencies and Supplements: Dermatologic Clinics, 2013, 31(1): 167-172
  2. Choroby oraz pielęgnacja skóry głowy i włosów; Szklarczyk, Małgorzata; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; 2012; ISBN 978-83-7571-281-0
Możesz zostawić odpowiedź, lub trackback ze swojej własnej strony.

Zostaw odpowiedź

Strona powstała w oparciu o WordPress